Visual Strategist

Apply now

Visual Strategist

FULL-TIME · ROTTERDAM

Verander organisaties, met tekeningen!

Deadline voor de sollicitaties is 25 augustus.

We vertellen straks wat we hopen dat je al kunt, maar het leek ons goed te beginnen met waarom je toekomstige collega’s voor de Jongens van de Tekeningen / Flatland hebben gekozen. Dit waren voor ons de drie belangrijkste redenen, in willekeurige volgorde:

1. Wat we doen heeft impact!

We staan soms zelf nog te kijken van de impact van ons werk. De metafoor gaat leven, het model dat je aanreikt verbindt de geesten in een bedrijf, het middel dat je gekozen hebt verspreid als lopend vuurtje. Het is gaaf om te zien hoe je bij mensen inzicht kan vergroten met als voornaamste tools een marker en een white board!

2. Visueel werken is de toekomst, we zitten in een positieve flow

Onze organisatie groeit snel en we hebben de ambitie om onze positie als internationale visual consultant en thought leader te versterken. We zien dat de combinatie van tekenen, ontwerpend denken en analytisch denkvermogen een krachtig ingrediënt is in het creëren van verandering met teams en dat steeds meer organisaties dat omarmen. En we krijgen steeds meer aanvragen van buiten Nederland!

3. Een leuk team

De sfeer is top en super collegiaal. En soms wat toffe uitjes. Afgelopen voorjaar zijn we met het hele team naar Slovenië geweest om (onder meer; zie foto) bij Hiša Franko te gaan eten. Hier lees je waarom! Wat de volgende bestemming wordt? Daar mag jij straks over meedenken!

Waar zijn we naar op zoek?

We zoeken een zwaargewicht procesontwerper en -begeleider, die organisaties door veranderprocessen heen kan loodsen. Samen met het gehele team van ontwerpers, tekenaars en facilitators werk je aan complexe veranderprocessen met verschillende stakeholders.

Tekeningen zijn het middel waarmee wij verandering teweegbrengen. Met visualisaties initiëren en ondersteunen wij organisatorische veranderingen en communiceren we complexe concepten.

Jij zorgt er voor dat we de meeste impact kunnen creëren bij onze opdrachtgevers, door van te voren goed na te denken wie welke stakeholders betrokken worden en welke interacties er nodig zijn om organisaties vooruit te helpen.

Wat verwachten we van jou?

  • Je kunt als geen ander een eerste opening bij een klant creëren en doorvertalen naar een passend projectplan. Je denkt vanuit de belangen van de klant en bent een trusted advisor. Dit vertaalt zich in een project met impact voor onze opdrachtgever en een mooi, uitdagend project voor ons team.
  • Je optreden opent deuren (van boardrooms als het moet) en creëert de perfecte omstandigheden waarin de krachten van ons bedrijf tot uiting komen.
  • Je begeleidt projecten waarbij je het aanspreekpunt bent voor de opdrachtgever. Intern coördineer je de activiteiten met het team en draag je actief bij aan de projecten.
  • Je bouwt aan duurzame relaties met opdrachtgevers door te investeren in de samenwerking en met elkaar altijd een paar stappen vooruit te denken. De focus is op de lange termijn samenwerking en niet op de snelle deal.
  • Je bent als facilitator in projecten een goede gespreksleider. Je beschikt over het vermogen om snel te schakelen tussen abstracties en concrete voorbeelden, tussen overzicht en detail, ongeacht de context. Van boardroom tot kantine, je weet mensen mee te nemen in ons proces. Elke interactie heeft impact.
  • Je bent een goede communicator en je weet opdrachtgevers te overtuigen om visual thinking in te zetten, ook als ze daar nog geen ervaring mee hebben. Critici worden niet buitenspel gezet, maar overtuigd (wellicht zelfs tot ambassadeur).
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring in veranderprocessen, bijvoorbeeld als consultant of verandermanager bij een grote organisatie. Je begrijpt het belang van de menselijke kant van verandering op gebieden als cultuur, gedrag en communicatie. Ervaring om voor verschillende opdrachtgevers te werken is een pre.
  • Ontwerpend denker. 'Design Thinking' is een breed begrip, maar naast visueel denken moeten creatief denken, groepsprocessen faciliteren en iteratief werken een tweede natuur voor je zijn.
  • WO denkniveau. Wat bedoelen we daar mee? Als je in onze projecten tot je recht wil komen heb je analytische denkkracht nodig. Het vermogen om complexe zaken niet te over simpfliceren, maar zo te structureren dat ze eenvoudiger begrepen worden.
  • And, last but not least: je bent comfortabel om met een marker in je hand je verhaal te doen en mee te denken in de visuals die wij maken voor opdrachtgevers. Je denkt 'in plaatjes' en kunt zonodig jouw gedachten hierover ook deelbaar maken. Maak je geen zorgen: de vertaalslag naar eindresultaat is iets waar andere collega's in gespecialiseerd zijn!

En dan nog iets. Je bent bij ons verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling.  We verwachten niet dat je alles al kan en weet - daarin lijk je erg op ons! - maar wel dat jezelf steeds verbetert. 

We sporen je aan om je grenzen te verleggen en samen met het team te groeien. Dat vereist lef, openstaan voor feedback en inzicht in je functioneren. We gaan uit van jouw talenten, niet van (rigide) profielen. Wij ondersteunen je uiteraard met opleidingen en coaching, daarvoor krijg je ook jaarlijks een budget.

& je hebt 10% van je tijd om te investeren in jezelf en eigen inspirerende projecten en activiteiten.

Waar kom je te werken?

We doen projecten door heel Nederland, maar komen ook op steeds meer plekken in Europa en daarbuiten. Het Groothandelsgebouw in Rotterdam is onze thuisbasis, voor een impressie van die omgeving zie het filmpje hieronder! Daarnaast zijn we druk bezig met het uitbreiden binnen het gebouw om onze processen en samenwerking met onze klanten nog beter te kunnen hosten.

En verder bieden we:
  • Goede koffie, heerlijke gezonde verse lunch van de Buurtboer en Eat the Harvest. Goede borrels, diners en teamuitjes.
  • Marktconforme voorwaarden - inclusief een pensioenregeling en opleidingsbudget.

Je bent er nog steeds? Top.

Wij houden niet zo van cv’s waarin iemand ons vertelt op welke middelbare school hij/zij gezeten heeft en in welke supermarkt de vakken vroeger werden gevuld. We hebben liever een sollicitatie waarin je kort vertelt wie je bent en waarom je geknipt bent voor deze baan – en als een bepaalde studie of werkgever daar relevant voor is lezen we dat daar vast wel.

We willen heel graag een portfolio van je zien met werk, cases of projecten. Maak die beschikbaar via een link in de aanmeldingsprocedure (bijv. via Dropbox of Google Drive).

Daarnaast hebben we een paar vragen waardoor we inzicht in je motivatie hopen te krijgen. Die vind je door op het knopje hieronder te klikken. 

Deadline voor de sollicitaties is 25 augustus!